5 Ağustos 2013 Pazartesi

MAKLUBE

NTV'de akşam saatlerinde ve sahurda, Artun Ünsal'ın zevksiz sunumuyla da olsa kendini izlettiren bir program var. İllerin kısa bir tanıtımı ve bir kaç çeşit yöresel yemek tarifi veriliyor, Ramazandan önce yapılan çekimlerde Ramazanmış izlenimi uyandırılmaya çalışılıyor, Artun Hoca'nın yöre halkıyla güya samimi ancak kısır sohbetleriyle program bir yerlere taşınmaya uğraşılıyor. Artun Hoca'nın bilgisine, deneyimine, engin tecrübesine laf yok ama alınmasın kendisi programcılıktan sınıfta kalır. Ben görsel sanatlarda, marka da olsalar, ekran ışığı olmayan insanların ille de kamera önünde tutulmalarının gerekmediğine inanıyorum. Çünkü kameranın ayrı bir sihri var ve herkesin elektriği bu sihri seyirciye yansıtamıyor.
Artun Haca geçenlerde bir yerde "Maklube" isimli yemeği paylaştı. Ben de kendime göre yorumladım, yapılabilecek en hafif ama lezzetli Maklube'yi pişirdim:

  • Patlıcanlar alaca soyulup uzunlamasına şeritler halinde kesilir. Tuzlu suda bekletilir. Orjinalinde kızarttılar, ben mikrodalgada 10 dakika yumuşattım. 
  • Tencerenin dibine 1 yemek  kaşığı sıvı yağ konulur, para para doğranmış domatesler dizilir.


  •  Domateslerin üstüne yumuşatılmış (veya siz kızartırsınız) patlıcanlar tencerenin kenarlarına çıkacak şekilde ortadan dışa doğru dizilir.


  • 2 su bardağı pirinç tuzlu suda bekletilir.
  •  Ayrı bir tencerede önceden kısık ateşte kavrulup suyu çektirilmiş, yumuşatılmış kuşbaşı etler 1 baş soğanla bir iki çevrilir.   
  • Pirinçler süzdürülür ve kuşbaşı ile karıştırılır.


  •  Et-pirinç karışımı patlıcanların üstüne dökülür. Benim patlıcanlar az geldi (çok da gerekli değil ama), siz patlıcanların fazlasını pilavın üstüne örtebilirsiniz. En üste tuzu ayarlanıp 3 su bardağı kaynar su dökülecek ve çok kısık ateşte pişirilecek.


  •  Pilav suyunu çekince servis için uygun bir tabak tencere üstüne kapatılarak ters çevrilir. 


  •  Fotoğraf çekerken koca Maklube'nin başında bekletilir:)



  • Doğrusu bu tarz sunumu havalı yemeklerin tabakta pek bir sıradan görüntüsü oluyor. Ayakkabısını sarayın merdivenlerinde unutmuş, bir de gece yarısı olduğu için kupa arabası balkabağına dönüşmüş Kül Kedisi Sinderella gibi:) Ama tadı elbette muhteşem. Şiddetle yapmanızı öneriyorum. Afiyet olsun. 

DİPNOT: Yemek programının konsepti "yöresel" ise, yemek yapan hanımların kendi buluşlarını, uygulamalarını değil, orjinal yemeği pişirmeleri gerektiğini savunuyorum. Yani kendi kısa yollarımızı, keşiflerimizi değil, anneannelerimizin, babaannelerimizin yaptığı esas yemeği pişirmeliyiz. Çünkü iki uyduruk da tv deki programı izleyen hanımlar katıyor, yemek bambaşka bir şey olup çıkıyor. Mesela geçenlerde Afyonkarahisar yemekleri yapmak üzere bir hanım çıktı tvye, yaptığı üç yemeğin üçü de yanlış olduğu gibi tatlısı da güllaçtı. Güllaç Afyonkarahisar'ın değil, tüm Türkiye'nin yöresel tatlısıdır artık. Kolay da olsa, havasız da olsa kendi öz yemeğimizin tarifini vermek asıl olmalıdır. Yoksa nasıl olsa o yöreden olmayanlar, benim Maklube'de yaptığım gibi kendilerince bazı değişiklikler yapacaklardır.


13 yorum:

  1. programı ben de seyrediyorum, sunucu konusunda hem fikiriz...

    YanıtlaSil
  2. Maklube orjinalinde domatessiz olur. Tencerenin dibine bir kaç tane 4-5 cm en ve 10-13 cm boyda cam parçaları konduğunu gördüğüm ve sorduğumda dibi tutmadan görünümü bozulmadan pişirmek için bu yöntemin olduğu ve her evde bu tür yemeklerin piştiği tencereye göre cam parçaları bulundurulduğu söylenmişti.Nerde mi?Mardin Midyatta arkadaşımız Z.Oğuzların evinde hazırlanışını izleyip yemiştim.
    Tadı konusunda hemfikirim,oradaki ters çevrildiğinde oldukça güzel bir pasta görünümündeydi.
    Katkım olsun diye çok bilmişlik yaptım.
    Hatta Diyarbakırda bu yemek piştiğinde bir porsiyon da sokak kapısının yanıa dökülürmüş.
    Niye mi? Ben de sordum ,yanıt şu:biz maklubeyi öyle çok yaparız ki bitmez,kalanı köpekler yer:)))
    Statüye bak statüye:))
    İster inan,ister inanma bana öyle söylediler.
    Tadını unutsam da öyküsü ve anlatanın Midyat şivesi kulaklarımda,belleğimde.
    Kulakları çınlasın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cam parçası ilginçmiş. Afyonda da buna benzer, etli yaprak dolması yapıldığında, dolmalar şişip görüntüsü bozulmasın diye üzerine bir şeyler kapatılır. Mermer parçası kapatanı gördüm, ne de olsa Afyon mermerin başkenti:) Eski bir porselen tabak en yaygını. Bir de çömlek hamurundan kapak gibi bir şey icat etmişler, ilginç bir dizayn, bana halam hediye etmişti, bir ara dolma yaparsam göstereyim. Maklube ile ilgili olarak katkınıza teşekkür ederim. Aslında Mardin'e gitmeyi çok isterim. Varsın maklube de yemeyivereyim ama biraz gezme imkanımız az bizim.

      Sil
    2. Sendeki çömlek hamurundan yapılmış tutma yeri ve çevresinde serçe parmak girecek delikler olan dolma taşı değil mi?
      Kahramanmaraşta görüp almıştım.Çok dekoratifti. Sonra fazla dolma yapmadığımdan ,bir de almaya olan merakım kullanırken olmadığından bir tayinde mutfağa meraklı bir dosta devretmiştim.

      Sil
    3. Nalan Ablacım, otoritesin vesselam:)

      Sil
    4. Ne diyon sen Nurtenim,ne ararsan bulunur derde devadan gayrı dedikleri menem:)))Bil-umum luzumsuz işler bende .Bir kendi başımı tarayabilsem:))
      Bu yaz heves ettim Maraştan bir çift çarıkla bir de patlıcan oyma aleti aldım.Kapalı çarşıyı restore ediyorlardı . Birkaç dükkan açıktı da onları alabildim:))
      Oymaya falan hiiiç niyetim yok,kuru dolmayı sevmem:(
      Neyse uzatmadan aldık 5kilo patlıcan,bir başladık oyup astım balkona maşaallah tek fire yok .O sıcaklarda 2 günde kurudular. Yani,Ankaraya geldiğinde san patlıcan dolması ikram edicem.Uyar mı?

      Sil
    5. UYMA MIII? BEN O PATLICANI YEMİŞ KADAR OLDUM. CANSIN, CAN

      Sil
  3. ELLERİNİZE SAĞLIK MAKLUBE VAR OLDUĞUNU BİLSEYDİM AKŞAM SİZİN ZİL ÇALARDI:)AFİYELER OLSUN SEVGİLERİMLE HAYIRLI BAYRAMLAR

    YanıtlaSil
  4. Ellerine sağlık. Maklubeyi hiç yemedim, yapmadım ama denemek istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhakkak yapmalısın. Çok zor değil, hatta kolay bir yemek.

      Sil
  5. maklubeyi çok severim eşimin bir arkadaşı onlara her gittiğimizde sevdiğim için bize bu yemeği yapar ..sizin maklubenizde nefis görünüyor ellerinize sağlık..

    YanıtlaSil